Friday, November 25, 2005

Openbaar kunstwerk in bruikleen aangeboden













Otium Leinewijk is een verblijf voor afzondering in de open velden van de grootschalige landbouw van de Veenkoloniën.
Het maakt deel uit van de Semsliniekunstlijn van Hoogezand tot Ter Apel.

Het is een baken in het vlakke land, het is een poortgebouw voor een route en het is een verblijf voor studie, werk en concentratie. Het bestaat uit twee verblijven van hout en beton, en toren van staal en hout en een reling van staal en hout. Het verblijf wordt gevormd door twee betonnen blokken, die van binnen met hout bekleed zijn.
Het exterieur van het bouwwerk bestaat deels uit modules van staal en hout, die demontabel zijn, het is een casco. De beheerder/ bruiklener kan eraan door bouwen.

















De interieurs van de verblijven zijn comfortabel en eenvoudig. Op het erf is een waterput geslagen. Er is verwarming mogelijk.

Vanaf 2001 heeft Linda Schregardus uit Groningen Otium beheerd. Zij heeft in Otium geschilderd en geschreven. In het hout van de modules heeft zij gedichten gegraveerd. Bovendien heeft zij heeft een aanlegsteiger in het kanaal aangelegd. Soms werd Otium aan gasten in gebruik gegeven.
Zie: http://www.otium-leinewijk.nl















Het bestuur van Stichting Otium-Leinewijk zoekt een nieuwe beheerder die het verblijf voor eigen doeleinden wil gebruiken en de zorg ervoor op zich neemt.
Er worden aan het gebruik geen restricties gesteld. Het enig wezenlijke is dat het regelmatig gebruikt wordt. Het is een openbare sculptuur die leeft van het gebruik en de toevoegingen van de beheerder.

Aanmeldingen en informatie:

Andre Dekker/ Observatorium/ 010-2760502
Volmarijnstraat 114/ 3021 XW Rotterdam
andre@observatorium.org


Thursday, November 17, 2005

Observatorium werkt aan het werelderfgoed ZOLLVEREIN in Essen






















ZOLLVEREIN ESSEN


Oplevering in 2006
Samen met landschapsarchitecten Planergruppe Oberhausen, Livht Kunst Licht uit Bonn en F1rstdesign uit Köln hebben we de opdracht gekregen om het park van Zollverein aan te leggen. Observatorium legt zich op het bouwen van OMNI's: sculpturale portiershuizen bij de ingangen van het park.
Hieronder een persbericht van de Entwicklungsgesellschaft van Zollverein

Zollverein is a product of the former regional heavy-industry – which doesn’t necessarily mean that the mine and the coking-plant are to be found in grey, dull and desolate surroundings. On the contrary: today’s World Heritage is surrounded by a far-reaching area of forest and green. When Zollverein was still operating in its original function, these large grounds were used as storage space and for delivery of resources. The local vegetation adapted to the conditions: a landscape developed with its very own character, which now accurately is called “industry-landscape”. This nature, together with the ensemble of Shaft XII, Shaft 1/2/8, the coking-plant and the connected settlements, are all part of the World Heritage which was put under monumental protection.

This “industry-forest” with its diverse flora, is being made accessible for guests and is an ideal enrichment to the existing and developing program at Zollverein. The preservation as a “monument” and as a heritage is highly respected and should not be changed – only new connections, means of transport and orientations will be added, which will mean a better connection between the World Heritage and the north of Essen.

One of the most important new elements will be a promenade around the former factory premises. Together with the already accessible transport bridges, it will open many new possibilities to experience the area from completely new perspectives. – or just to go jogging or rollerblading. Here the old railways play a big role: the section of tracks, arranged in a form similar to a harp, were the connection from the shaft facilities to the mine and the coking plant. This so called “rail-harp” will be preserved – thus the former transportation infrastructure will become a recreational infrastructure. The central point of the industrial landscape is the dump between Shaft XII and the coking plant, which invites you to relax and hang out – in the direct vicinity of Ulrich Rückriem’s monumental granite installation.

The newly designed industrial landscape of Zollverein has more to offer: in addition to an innovative path and directional system, a completely new lighting concept, including solar-fed accent lighting, is planned, which will make the landscape a place of visual discovery at night. This well-conceived project is based upon plans of the renowned office for landscape-architecture Agence Ter. The realisation is being carried out through the strong cooperation between the communication and landscape-agencies Planergruppe Oberhausen, F1RSTDESIGN, Licht Kunst Licht and Observatorium.

Het Geheugen van Parijsch Twee kunstwerken voor Culemborg van Observatorium en Sjaak Langenberg















Het geheugen van Parijsch in aanbouw


KRANT NA 20 JAAR VERSPREID

13.000 exemplaren van een speciale editie van de Culemborgse Courant worden opgeslagen op een zolder in de nieuwbouwwijk Parijsch. De zolder gaat 20 jaar op slot. Op 18 december 2025 wordt de zolder weer geopend en zullen de kranten in Culemborg worden verspreid. De inhoud van de krant blijft 20 jaar geheim. De speciale editie is de eerste geschiedschrijving van de nieuwbouwwijk Parijsch. De zolder en de krant zijn onderdeel van het kunstproject HET GEHEUGEN VAN PARIJSCH van de beeldend kunstenaars Sjaak Langenberg en Observatorium dat in opdracht van de CV Ontwikkelingsmaatschappij Parijsch is ontwikkeld.

Kunstproject Het geheugen van Parijsch

Het kunstproject HET GEHEUGEN VAN PARIJSCH bestaat uit twee onderdelen:
Ter markering van de entree van het winkelcentrum Parijsch bouwden de kunstenaars een grote overkapping die aan de oude Betuwse schuren doet denken die hier ooit stonden. Op de zolder van deze ‘schuur’ worden grote houten kisten gestapeld. In de kisten wordt 20 jaar lang de volledige oplage van 13.000 exemplaren van een speciale editie van de Culemborgse Courant opgeslagen. De krant is in 2005 onder redactie van de kunstenaars tot stand gekomen. Op 18 december 2025 zal de krant in Culemborg worden verspreid.
Het tweede onderdeel van het kunstproject betreft het ontwerp voor een ontmoetingsplek rondom de roadblock die tot ergernis van vele wijkbewoners de belangrijkste doorgangsweg van de wijk Parijsch blokkeert. Aan weerszijden van de roadblock zijn ruime houten vlonders met zitelementen gebouwd die als een plein de 'steen des aanstoots' omgeven. De noodvoorziening is in een aangename ontmoetingsplek veranderd. Mocht de roadblock ooit verdwijnen, dan zullen ter herinnering alle barrières en stoplichten in de grote houten zitelementen worden opgeslagen.

Nieuwbouwwijk Parijsch

Het kunstwerk HET GEHEUGEN VAN PARIJSCH is een cadeau van de CV Ontwikkelings-maatschappij Parijsch aan de bewoners van de nieuwe wijk. De CV Parijsch is een publiek-private samenwerking tussen de gemeente Culemborg en projectontwikkelaar Mourik.
Met de nieuwbouwwijk Parijsch breidt Culemborg zich verder in westelijke richting uit met zo’n 1200 woningen. De CV Parijsch besteedt veel aandacht aan de duurzaamheid van de inrichting van de openbare ruimte, de architectuur en het materiaalgebruik. Het kunstproject past binnen het streven naar een hoogwaardige kwaliteit van de publieke ruimte.

Feestelijke oplevering kunstproject op 16 december 2005

Op 16 december 2005 zal het kunstproject HET GEHEUGEN VAN PARIJSCH feestelijk worden ingewijd. Vanaf 16.00 is iedereen van harte welkom bij de entree van het winkelcentrum Parijsch aan de Prijsseweg in Culemborg. In aanwezigheid van vertegenwoordigers van de CV Ontwikkelings-maatschappij Parijsch en de Burgemeester van Culemborg vindt de sleuteloverdracht plaats van de zolder waar de kranten 20 jaar worden opgeslagen. Ook wordt de ontmoetingsplek rond het roadblock officieel in gebruik genomen.

Sjaak Langenberg is beeldend kunstenaar en publicist. Zijn werk ontstaat in een wisselwerking van zijn visie en die van de gebruikers. Eerder ontwikkelde hij onder andere een kunstwerk voor een school in Amsterdam die daarmee, door de inbreng van de leerlingen, elke dag van naam verwisselt.
Meer info: www.sjaaklangenberg.nl
Observatorium is een samenwerkingsverband tussen de beeldend kunstenaars Andre Dekker, Ruud Reutelingsperger en Geert van de Camp. Hun bekendste werk is het uitzichtpunt op de geluidswal aan de snelweg A20 aan de Rotterdamse ring, dat refereert aan het huis aan de dijk en gemaakt is van asfalt en vangrails.
Meer info: www.observatorium.org

voordracht aan de Universiteit van Wuppertal


BILD / Parkpodium Vathorst, Freiluftbühne, Amersfoort 2004_ © Observatorium

Vortrag / Andre Dekker - Gründungsmitglied der Künstlergruppe OBSERVATORIUM
Dienstag 22.11.05 / 18.00 Uhr c.t. / Uni-Haspel, Pauluskirchstr. 7 / Hörsaal HD 24



die18_Vortragsreihe / OBSERVATORIUM

*Was ist der Wert des Müßigganges für Freiraumplanung?
*Warum sollte man ein Kunstwerk im öffentlichen Raum an einem Bürger verschenken?
*Wie können die Schaufenster einer Ladenstrasse als Hotelzimmer genutzt werden?
*Was geschieht, wenn Architekten und Planer mit Künstlern zusammen arbeiten?
*Warum wird es auf Zollverein so schön?

Diese Fragen werden während dem Vortrag von Andre Dekker, Gründungsmitglied der Künstlergruppe Observatorium, Rotterdam erläutert.
Er zeigt Beispiele aus ihrem zehnjärigen Oeuvre an der Schnittstelle von Kunst, Architektur und Landschaftsarchitektur in Dresden, New York, Rotterdam, Amersfoort, Essen und Neukirchen-Vluyn.

OBSERVATORIUM Rotterdam/ Geert van de Camp *1961/ Andre Dekker *1956 / Ruud Reutelingsperger *1963

Friday, November 04, 2005

Atlas van gaten in de stad









Gat in de Stad

Rotterdam is vele steden en Rotterdam heeft vele gaten.
Rotterdam bouwt, sloopt, herbouwt en deidt uit. In dit proces vallen regelmatig gaten in de de stedlijke structuren. Hoe lang het gat er ook is, het oogt altijd als een tijdelijkheid. De ruimtes in het centrum die zestig jaar na het bombardement nog steeds onbebouwd zijn, ogen als een gat – het wil niet wennen. Een gat geeft een gevoel van onbestemdheid. Ook een gat dat intensief en creatief beheerd wordt, blijft een gevoel van ongemak geven. Wat is het toch dat we naar een aaneengesloten blokbebouwing verlangen? Is de geslaagde ordening van een stad een levensbehoefte?



Wat is de toekomst van een gat in de stad? Wil men verdichten of wil men speelruimte? Wie neemt het initiatief tot het vullen van die gaten? Is een gat aantrekkelijk of irritant? Zien we een gat als potentie of teken van onmacht? Liggen nhier ongekende mogelijkheden of ongekende praktische bezwaren?

Nu iedereen - met Richard Florida - de ontdekking doet dat creativiteit de motor is van nieuwe stedelijke ontwikkelingen is, kun je de vraag stellen of een gat in de stad de geëigende ruimte is om deze ontwikkeling te stimuleren. Rotterdam wil een levendige en creatieve stad zijn. Betekent dit dat er mogelijkheden moeten zijn voor particulieren om een gat in de stad tot het hunne te maken? Of moet het bestuur van de stad zich inspannen om de gaten uit te baten? Kan het gat een impuls zijn om de creatieve klasse aan Rotterdam te binden?

De stad die zich op de borst klopt een belangrijke architectuurstad te zijn, waar vele toonaangevende architecten wonen en werken, stort zich met elan - en met recht – op grote projecten van stadsvernieuwing en hoogbouw. Met de Atlas willen wij wijzen op de potenties van de gaten in de stad. Hier is, midden in de stad, voor het oog van de buurt, ruimte voor experiment en onderzoek. En anders dan bij woningbouw hoeft het niet voor de eeuwigheid (van de gebruikelijke 100 jaar) te zijn. En als er dan woonruimte moet komen - in onderzoek en expiriment is het ook goed toeven.

Wie te Rotterdam wil dat de stad af komt? Wie durft de wetten en praktische bezwaren aan?

De Atlas van Gaten In De Stad Rotterdam is een gezamenlijk initiatief van Inicio, bureau voor stedelijke vernieuwing en kunstenaarsgroep Observatorium, die er naar streeft kunst in relatie tot ruimtelijke ordening te maken. Studenten van de afdeling Ruimtelijke Ordening en Planologie van de Hogeschool van Rotterdam en Omstreken hebben de gaten naar aantal, maat en aard geïnventariseerd.

Andre Dekker
Observatorium

NL DE


Melancholie und die Braut, 2004
Dresden in het kader van Dresden Postplatz

NL.DE
Vrijdag 4/11, 17.00 uur, locatie: Goethe-Institut, Westersingel 9, toegang gratis
Rotterdam heeft op veel Duitse architecten en stedenbouwkundigen een grote aantrekkingskracht. Omgekeerd werkt een groot aantal Rotterdamse bureaus momenteel aan opdrachten in Duitsland. Hoe komen dergelijke uitwisselingen tot stand en wat zijn de cultuurverschillen in het ontwerpen en bouwen? Een netwerkbijeenkomst en kort openbaar gesprek tussen Duitse en Nederlandse architecten.

Observatorium is aanwezig.
Wij werken momenteel aan twee opdrachten in het Ruhrgebied: de inrichting van een kolenafvalberg, inclusief sculptuur en de de aanleg van het park van wereldkultuurerfgoed Zollverein in Essen. Bovendien zijn we betrokken bij ideëenontwikkeling voor Ruhrgebied Culturele Hoffdstad van Europa 2010.

Dit is onze eerste mededeling via de blog.
In de komende tijd zullen we met grote regelmaat afbeeldingen en teksten aangaande onze Duitse projekten laten zien.

Groeten van Andre Dekker